مفاهیم و الگوهای نوین و قابل کاربرد مدیریت دانش در نیروهای مسلح |
کد مقاله : 1417-KNM |
نویسندگان: |
علی بهرامی *1، فرامرز نصری2، محمدرضا کیهانی1 1معاونت اطلاعات نداجا 2تهران. م رسالت. کوهک. ستاد نداجا. معاونت تربیت و آموزش |
چکیده مقاله: |
در این مقاله سعی شده است تا بهروزترین و جدیدترین مفاهیم و الگوهای ابزار مدیریت دانش که در سطح مجموعه و سازمانهای موفق جهانی بکارگرفتهشده که امتحان خود را با سربلندی، پس داده است؛ معرفی گردد. در این مقاله برآن هستیم تا به این درک مهم برسیم که مدیریت دانش بهعنوان یکی از علوم راهبردی موردنیاز بهبود کارایی همیشگی سازمانها و شرکتها همسو با سایر علوم روز دنیا در حال پوستاندازی و بهروزشدن است. اگر پیشتر، کارکرد اصلی مدیریت دانش در ثبت تجارب و دانشهای ضمنی به دانشهای آشکار، خلاصه میگردید؛ امروزه هدف اصلی مدیریت دانش در یک سازمان یادگیرنده و بهرهمند از کارکنان دانشی (سرمایههای دانشی)، ایجاد ساختار چرخهوار برای استخراج محصولات دانشی با قابلیت ارتقاء اثربخشی و بهرهوری سازمان است. مفهوم مدیریت دانش در سالهای گذشته در داشتن دانش به عنوان یک قدرت؛ پس از آن، اشتراک دانش به عنوان قدرت یک سازمان، تعریف میشد؛ اما امروزه، مفهوم جدید مدیریت دانش به معنای تسهیم دانش به شکل هدفمند، بهعنوان "قویماندن" یک سازمان میان سایر سازمانها تعریف میشود. از سویی درخصوص سازمان نیروهای مسلح ایران، مدیریت دانش تجارب سالهای جنگ تحمیلی و پس از آن، تحریمهای منطقهای و بینالمللی، کارکنان و مدیران ایرانی در تمامی سطوح را به گنجینههایی از تجارب بسیار ارزشمند تبدیل نموده است. |
کلیدواژه ها: |
مفاهیم و الگوهای نوین مدیریت دانش، لزوم استقرار مدیریت دانش، سازمانهای نظامی، فرصت و تهدید دانشی |
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |