تحلیلی بر عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در سطح سازمانی |
کد مقاله : 1404-KNM |
نویسندگان |
سارا اسدی اوجائی *1، مجید فتاحی2 1خیابان 16 متری، روبروی اداره بازرگانی، طبقه دوم 2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری ،ساری، ایران |
چکیده مقاله |
با وقوع انقلاب تکنولوژی اطلاعات و شکلگیری جامعه اطلاعاتی، دانش به مهمترین سلاح سازمانها در نبردهای رقابتی در سطح ملی و بینالمللی بدل گشته است. امروزه موفقترین سازمانها، آنهایی هستند که به بهترین نحو از این داراییهای نامشهود خود استفاده میکنند. در پژوهش حاضر به بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت بهنوش پرداخته شد. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتمل بر 597 نفر از کارکنان شرکت بهنوش بودند که با بهره گیریاز فرمول حجم نمونه کوکران، 234 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده بود. ابعاد مدیریت دانش در این پژوهش عبارتند از: ابعاد استراتژیک، نهادی، زیرساختی، فرهنگی و اجتماعی و سرمایه اجتماعی. نتایج حاصل از بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی بیانگر آن بود که در میان زیرمعیارهای پیادهسازی مدیریت دانش "چشمانداز استراتژیک روشن"، "اشاعه دانش" و "فرهنگ پشتیبان" به عنوان مهمترین زیرمعیارها انتخاب شدند. |
کلیدواژه ها |
مدیریت دانش، بعد استراتژیک، بعد نهادی، بعد زیرساختی، بعد فرهنگی و اجتماعی، بعد سرمایه اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |