کاربست مدیریت دانش در دانشگاه های مازندران
کد مقاله : 1397-KNM
نویسندگان:
عارف فتح الهی *1، رجب خلعتبری2، محمد امینی3، فرشید بختیاری4، آریا شفقت رودسری5
1نوشهر-منازل سازمانی شهرک شهدای ناوچه پیکان-پلاک D29
2نوشهر - منزل سازمانی شهرک پیکان - جنب بندر نوشهر
3کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
4کارشناس تفنگدار دریایی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
5عضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
چکیده مقاله:
هدف این مقاله، سنجش رابطه عناصر سازمانی با مدیریت دانش در دانشگاه های دولتی شهر مازندران از دیدگاه های اعضای هیئت علمی، به منظور آگاهی از امکان کاربرد آن در دانشگاه های مذکور می باشد. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و از نوع اسنادی ـ میدانی می باشد. جامعه آماری را کلیه اساتید دانشگاه های دولتی شهر مازندران تشکیل داده که از میان آنها با استفاده از نمونه برداری خوشه ای چند مرحله ای و جدول جرسی و مورگان، تعداد 309 نفر به عنوان حجم نمونه، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته حاوی 62 آیتم با آلفای کرونباخ 0.78 استفاده شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و با انتخاب آماره تی تک نمونه ای و اولویت یابی فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که نتایج زیر بدست آمده است: در عنصر ساختار سازمانی قابلیت لازم برای هیچکدام از فرآیندها وجود ندارد. در عنصر فرهنگ سازمانی، به استثناء نشر دانش، شرایط برای دیگر فرآیندها مطلوب نیست. در عنصر فناوری اطلاعات، به استثناء سازماندهی، قابلیت لازم برای دیگر فرآیندها مطلوب می باشد. در عنصر منابع انسانی، برای تمامی فرآیندها شرایط مطلوب می باشد. نتایج اولویت بندی بدین قرار است که منابع انسانی بیشترین آمادگی را برای کاربست مدیریت دانش دارد و مولفه های فناوری، ساختار و فرهنگ در رده های بعدی هستند. از این رو هسته اصلی استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های دولتی مازندران، منابع انسانی است.
کلیدواژه ها:
مدیریت دانش، امکان سنجی، فرایندهای اصلی مدیریت دانش.
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
سایت همایش