تحلیل تأثیر فرایند مدیریت دانش بر دوسوتوانی کارکنان
کد مقاله : 1370-KNM (R2)
نویسندگان:
اسدالله نظریان سامانی *1، احمدرضا عسکری2
1سامان خیابان کارگر دانشگاه پیام نور واحد سامان
2عضو علمی
چکیده مقاله:
مفهوم دوسوتوانی سازمانی، به توانایی سازمان برای توجه به دو هدف ناسازگار سازمانی به‌طور برابر اشاره می‌کند که در شرایط عدم اطمینان به‌طور معمول اثری مثبت بر عملکرد دارد و به عملکرد پایدار، بقا و موفقیت طولانی مدت سازمان منجر می‌شود. اما این فقط در صورتی امکانپذیر است که دانشی ایجاد شود تا اعضای سازمان را قادر سازد از شایستگی‌های موجود بهره‌برداری نموده و از طرف دیگر فرصت ها و توانایی های جدید را کشف کنند. هدف کلی پژوهش تحلیل اثر فرایند مدیریت دانش بر دوسوتوانی در کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 108 نفر بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 83 نفر از آن ها به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه‎گیری در این تحقیق پرسشنامه های دوسوتوانی جانسن (2005) و مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995) می باشد. در یک مطالعه مقدماتی پایایی پرسشنامه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0/89 و 0/93 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق، از آزمون هم بستگی پیرسون با نرم افزار spss19 و جهت مدل سازی متغیرهای پژوهش از نرم افزار Smart PLS3 استفاده شده است. پردازش حاصل از داده ها نشان داد رابطه مدیریت دانش با دوسوتوانی کارکنان مورد تایید است. این یافته به آن معناست که تأکید بر استقرار مدیریت دانش و رعایت آن از سوی سازمان ها می تواند منجر به ایجاد دوسوتوانی در کارکنان سازمان گردد.
کلیدواژه ها:
مدیریت دانش، اکتشاف، بهره برداری، دوسوتوانی کارکنان
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سایت همایش