بررسی نقش رهبری در اثربخشی مدیریت دانش
کد مقاله : 1362-KNM
نویسندگان
فریبا عدلی *
دانشگاه الزهرا
چکیده مقاله
برای موفقیت هر راهبردی از جمله مدیریت دانش، وجود مدیران و رهبران آموزش دیده که شایستگی های ثابت را کسب کرده باشند؛ ضروری است. لذا، این پژوهش در صدد بررسی این پرسش بود: چگونه مدیران و رهبران موسسات آموزش عالی می توانند موفقیت مدیریت دانش را تضمین می کنند؟ روش پژوهش، کیفی بود. اطلاع رسان ها، مدیران دانشکده ها بودند که به روش نمونه گیری تصادفی هدف مند در این پژوهش شرکت داشتند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. روش تحلیل داده ها، تحلیل موضوعی بود. برای اعتبار داده های پژوهش، از اعتبار پاسخگو استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد از نظر مدیران دانشکده ها، مدیریت دانش در دانشگاه ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. ارزیابی سفارشی دانش، صنعت پول ساز، دانش مهجور، ساختارهای دافع دانش و کارخانه مقاله سازی از جمله مسایلی هستند که مانع اثربخشی مدیریت دانش می شوند. برای رهایی از این وضعیت راهبردهای دانش بنیان شامل: سیاستگذاری دانش محور، مرکز ایده ها، وظایف دانش بنیان، کارکنان اجرایی حرفه ای، ساختارهای جذاب دانش، طراحی فضا و توسعه حرفه ای مدیران دانش پیشنهاد شد. ضروری است فرصت استقرار راهبردهای دانش بنیان در موسسات آموزش عالی فراهم شود.
کلیدواژه ها
مدیر دانشکده، مدیریت دانش، راهبردهای دانش بنیان، توسعه حرفه ای مدیران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی