پیاده سازی مدیریت دانش به عنوان یک راهبرد بهبود رقابت در مراکز آموزشی نهاجا( با رویکرد روش شناسی سیستم های نرم)
کد مقاله : 1334-KNM
نویسندگان:
مرکز مطالعات راهبردی آجا گروه نظامات و روشها 1، فریدون بیداله خانی *2، محمد سید اسماعیلی3، مهدی بصیری4
1خیابان شهید سباری کوجه 13 شرقی مرکز مطالعات راهبردی آجا
2تهران-رسالت خیابان دبستان منازل کوثر
3تهران-خیابان سباری خیابان 13 شرقی مرکز مطالعات راهبردی آجا
4دبیر گروه مطالعاتی/ارتش جمهوری اسلامی
چکیده مقاله:
امروزه مدیریت دانش نقش تعیین کننده ای در قابلیت رقابت پذیری و نیز تغییرات در سطوح مختلف سازمانی بر عهده دارد. جهت توصیف سازمانی که از مفهوم حلزون دانش ارائه شده توسط نوناکا و تاکوچی برای خلق دانش استفاده می کنند، ارزیابی چگونگی اجرای فرایندهای رشد، یادگیری و کسب دانش توسط سازمان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. رشد تاثیر تغییرات به طور خاص بر آموزش عالی به ویژه در(نهاجا) نیازمند پژوهشی است که تغییرات در محیط سازمان های رقابت پذیر و نوآور و دانشی را با جزییات کامل روشن سازد. چنین سازمان هایی از توانایی اجرای آموزش های عالی در سطح نیروهای مسلح با سطح دانایی بالا برخوردار بوده و در مواجهه با تامین نیازمندی های حوزه دفاعی و نظامی و نیز صنعتی آماده رقابت با سایر سازمان های مشابه می باشند. جامعه آماری پژوهش شامل دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری و نیز مرکز آموزش های هوایی شهید خضرایی نهاجا در شهر تهران می باشد. قابل توجه آنکه علی رغم پیاده سازی مدیریت دانش در هر دو محیط، نتایج به دست آمده از تحلیل یافته ها متفاوت از هم می باشند. روش پژوهشی مورد استفاده، روش شناسی سیستم نرم (SSM) می باشد. هر دو جامعه مورد نظر یادگیری سازمانی و اشتراک دانش را به طور مداوم و با استفاده از یک شبکه و فناوری داخلی مورد استفاده قرار داده اند. منابع انسانی در هر دو، به طور مداوم در حال نوآوری و بهبود توانمندی ها برای ارتقاء رقابت پذیری سازمانی می باشند.
کلیدواژه ها:
نوآوری، مدیریت دانش، دانشگاه، آموزش عالی، بهبود رقابت پذیری.
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سایت همایش