اعتباریابی مقیاسی برای سنجش مدیریت دانش در دانشگاه ها
کد مقاله : 1326-KNM
نویسندگان
فتاح ناظم *
مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
چکیده مقاله
هدف اساسی پژوهش حاضر تهیه مقیاسی معتبر برای سنجشمدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی است. در این پژوهش، جامعه آماری را کارکنان اداری 420 واحد و مرکزآموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌دهد.گروه نمونه تعداد 1590 نفر از بین78 واحد دانشگاهی انتخاب شده که از روش تصادفی مرحله ای و طبقه ای استفاده شده است. ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسشنامه42 سوالیمدیریت دانش سالیس و جونز2(2002) که دارای ابعاد رهبری و مدیریت، کار تیمی و جوامع یادگیرنده، تقسیم دانش، خلق دانش، عدالت دیجیتالی، بصیرت و مأموریت، استراتژی، فرهنگ سازمانی، سرمایه فکری و سازمان یادگیرنده می‌باشد که(97/0=α) محاسبه شده است.نتایج حاصل از روش تحلیل عامل نشان داد مدیریت دانشدر دانشگاهآزاد اسلامیدارای ابعاد هشت گانه رهبری و مدیریت، کار تیمی و جوامع یادگیرنده، تقسیم دانش، عدالت دیجیتالی ، استراتژی، فرهنگ سازمانی، سرمایه فکری و سازمان یادگیرنده استوبعد استراتژی بیشترین نقش را در شکل گیری مدیریت دانش در دانشگاهآزاد اسلامیدارد.تایج حاصل از روش تحلیل عامل نشان داد مدیریت دانشدر دانشگاهآزاد اسلامیدارای ابعاد هشت گانه رهبری و مدیریت، کار تیمی و جوامع یادگیرنده، تقسیم دانش، عدالت دیجیتالی ، استراتژی، فرهنگ سازمانی، سرمایه فکری و سازمان یادگیرنده استوبعد استراتژی بیشترین نقش را در شکل گیری مدیریت دانش در دانشگاهآزاد اسلامیدارد.
کلیدواژه ها
مدیریت دانش، تحلیل عامل، دانشگاهآزاد اسلامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر