تبیین شاخصههای مدیریت دانش از دیدگاه آموزههای اسلامی |
کد مقاله : 1324-KNM (R1) |
نویسندگان |
محمد خویشه *1، عاطفه شریفی2 1دانشگاه علوم دریایی امام خمینی 2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) |
چکیده مقاله |
با توجه به داشتن مزیت رقابتی و حیات بخشبودن مدیریت دانش در یک جامعه، سازمانها و ادارههای پویا بهدنبال طرح و اجرای مدیریت دانش در ساختار خود هستند. عدم استفاده از مدیریت دانش در یک سازمان، موجب حذف آن سازمان از صحنه رقابت شده و یا حداقل سبب ناکارآمدی سازمان میشود. بشر همیشه سعی داشتهاست با استفاده از سعی و خطا به مدلها و راهکارهای برای پاسخ به سوالات خود دست یابد. این درحالی است که در نهایت به این نتیجه رسیدهاست که دقیقترین مدل توسط ادیان الهی ارائه گردیده است. اگرچه مدیریت دانش بهعنوان یک مبحث جدید در مدیریت سازمانهای امروزی مورد توجه قرار گرفته است، با رجوع به منابع تاریخی اسلامی میتوان دستورات و قوانین بسیاری در خصوص یادگیری، حفظ، مدیریت و انتشار دانش یافت؛ بهطوریکه در قوانین اسلامی، دستورات اقتصادی برای رشد و نشر علم وضع گردیدهاست که حاصل آن جمعآوری، نگهداری مستندات دینی، نشر و ترویج دانش اسلامی با کمترین هزینه و نیروی انسانی ممکن است. براین اساس، در این مقاله سعی میشود با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی فرآیند مدیریت دانش با الهام از منابع تاریخی اسلامی پرداختهشود و در نهایت با استفاده از آموزههای اسلامی یک الگوی جدید معرفی شود. |
کلیدواژه ها |
مدیریت دانش، تاریخ، آموزههای اسلامی، الگوی اسلامی. |
وضعیت: پذیرفته شده |