موانع مدیریت دانش در بخش آموزش عالی دفاعی : پژوهشی کیفی در یکی از دانشگاههای نظامی |
کد مقاله : 1323-KNM |
نویسندگان |
منصور خیرگو *1، اصغر محمدی فاتح2 1تهران خ امام خمینی دانشگاه افسری امام علی (ع) 2دانشگاه افسری امام علی (ع) |
چکیده مقاله |
مدیریت دانش به عنوان یک راهبرد بلند مدت برای ارتقای بهرهوری سازمانها شناخته شده است. اما به دلیل گستردگی دامنه مدیریت دانش، الگوی جهانشمول در خصوص چگونگی مدیریت موثر آن وجود ندارد و هر سازمان متناسب با اقتضائات خود، الگوها و مدل های خاصی را در راستای مدیریت دانش از درون زیر سیستم های خود استخراج می کند. در همین راستا به منظور شناسایی موانع مدیریت دانش در یکی از مراکز دانشگاهی نظامی و ارائه پیشنهادات کاربردی برای رفع این موانع، در فاز کیفی پایه، با 12 نفر از افسران ارشد مصاحبه بعمل آمد و سپس کدگذاری مصاحبه ها توسط دو محقق انجام شد که نتیجه آن، استخراج 51 مضمون مشترک از درون متن مصاحبه بود که در مرحله بعدی و در فرآیند رفت و برگشتی، این 51 مضمون در چهار مقوله موانع انسانی، موانع فناورانه، موانع فرهنگی، و موانع ساختاری-اداری، طبقه بندی و نامگذاری شد. این پژوهش بر اساس طرح ترکیبی متوالی کیفی انجام شده است؛ یعنی ابتدا روش کیفی پایه به عنوان روش اصلی تحلیل دنبال شده و سپس بر اساس نتایج حاصل از این روش، روش دوم به صورت متوالی و بعد از روش کیفی پایه، دنبال شده که مشتمل بر تفسیر مرحله اول است. سایر نتیجه گیری ها و پیشنهادات در پایان مقاله آورده شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش عالی، مدیریت دانش، پیاده سازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |