علم، دانش و نداجا |
کد مقاله : 1272-KNM (R1) |
نویسندگان: |
سعید غلامی *1، وحید نادری2 1بزرگراه جلال آل احمد- ضلع جنوب غربی پل آزمایش - خوابگاه دانشجویی پسرانه شهید همت- دانشگاه علامه طباطبایی- پلاک 144- ضلع جنوبی 2سرگرداطلاعات،جمعی معاونت اطلاعات نزاجا و دانشجوی ارشد مطالعات منطقه گرایش آسیای مرکزی وقفقاز دانشگاه علامه طباطبایی(ره) |
چکیده مقاله: |
زیرساخت یک صنعت، مجموعه ساختاری است که فراهم آورنده زمینه لازم برای رشد و همچنین پشتیبانی آن صنعت برای عملکردی موفق میباشد. صنعت دریایی نیز برای ارائه عملکرد موفق و رشد، نیازمند چنین ساختاری است. با بررسی کلی کشورهای موفق در عرصه صنعت دریایی، میتوان به مواردی از قبیل آموزش نیروهای متخصص، فرهنگ سازی و جذب عامه مردم به امور جانبی و تفریحی صنایع دریایی، پیش نیازهای تکنولوژیکی، صنایع جانبی و زیرسیستمها، مراکز تست و سازمانهای استاندارد و قوانین کشوری اشاره نمود. یکی از مهمترین رکنهای یک صنعت نیروی انسانی متخصص میباشد. بنابراین برای داشتن یک صنعت پویا و بدون هیچ وابستگی به بیگانگان، نیاز به تربیت نیروهای متخصص در زمینههای مختلف صنعت میباشد (کیانی فلاورجانی، 1396: 2). اما دغدغهها و نیازهای محوری نیروی دریایی باعث تأکید فرماندهان و مسئولان بر اصلاح نظام آموزشی شد. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در اصلاح نظام، وجود یک الگوی مطلوب برنامهی درسی است که برای طراحی برنامههای درسی مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا، محققان با توجه به شناخت خود از این حوزه درصدد، رفع خلأ الگوی مطلوب در سازمان برآمدند (پورالشریعه، 1396: 1). توسعهی علمی کشور، در گرو برنامهریزی دقیق برای هر یک از حوزههای علمی است و علوم و فنون دریایی و نیز توجه به جایگاه دریا در اقتصاد و امنیت کشور در این میان از جایگاه ویژهای برخوردار است. توجه خاص به نیروهای انسانی صنعت دریایی و آموزشهای تخصصی بخصوص در ردههای تخصصی از نیازهای حیاتی در مسیر توسعه این صنعت میباشد کیانی فلاورجانی، 1396: 1). |
کلیدواژه ها: |
آموزش، نیروی انسانی، دانش، برنامه ی درسی، اقتصاد. |
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است |