نقش مدیریت دانش در سازمانها
کد مقاله : 1233-KNM (R1)
نویسندگان:
عالیه پیرخندان گل سفید *1، معصومه بیرانوند2، محمد غفاری مجلج2
1دوستگر- شهیدگرمانی نژاد-شریعت2-پلاک 212
2کارمند
چکیده مقاله:
جهان امروز، در حال ورود به اقتصاد دانش محور است، در این اقتصاد، مدیریت دانش و جزء مهمترین داراییهای سازمانی محسوب میشوند و موفقیت سازمانها عمدتاً ریشه در قابلیتهای فکری آنها دارد. پیچیدگی، تنوع و تغییرات سیرع و روزافزون که از خصوصیات بارز محیط امروز سازمان‌هاست، شرایطی را به وجود آورده است که غفلت، سستی و عدم توجه به آن، هر سازمانی را از گردونه رقابتی و حتی حیات حذف خواهد کرد. امروزه سازمانها دریافته ا ند که هیچ چیز به اندازه دانش نمیتوان آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر چیز کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان مورد توجه قرار گرفته اند. باید توجه داشت که مدیریت دانش، امری پایان ناپذیر بوده که همواره سازمانها را در تغییرات یاری میدهد و نیازمند پشتیبانی و توجه دائمی است. استفاده از مدیریت دانش در سازمانها سبب کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت، بهره وری و سودمندی سازمان میشود. بررسی مفاهیم و ردهبندیهای موجود در زمینه مدیریت دانش نشان میدهد که طیف متنوعی از نظرات و دیدگاهها در این حوزه وجود دارد هدف از برنامه مدیریت دانش در سازمان این است که در زمان مناسب، اطلاعات مناسب در اختیار افراد مناسب قرار گیرد اما نکته کلیدی این است که در هر جامعه و سازمانی، فاکتورهای پیادهسازی سیستم مدیریت دانش، میتواند متفاوت باشد هدف این مقاله نیز بررسی و مرور مدیریت دانش در سازمانها به منظور بکارگیری و بهبود دانش در سازمانها است.
کلیدواژه ها:
مدیریت، دانش، مدیریت دانش، سازمان
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
سایت همایش