مدیریت دانش و بهره گیری از تجربیات دفاع مقدس |
کد مقاله : 1219-KNM (R2) |
نویسندگان: |
سید محسن افخمی * خیابان فاطمی غربی_ نبش خیابان بعثت_ مرکز آموزش، بهداشت، امداد و درمان نزاجا_ آموزشگاه حرفه ای بهداشت |
چکیده مقاله: |
مدیریت دانش بهمثابه راهبرد کلیدی برای دستیابی به موفقیت و بقای سازمانی در محیط پررقابت و غیرقابلپیشبینی عصر حاضر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اگر افراد قابلیت یادگیری استفاده خلاقانه از دانش را در سازمانها دارا باشند، به الگوی جدید تفکر دست مییابند که میتوانند به تعریف مجدد امور و شیوه انجام آنها بپردازند، لذا مدیریت دانش باید چشمانداز و ابزارهای یادگیری را هم داشته باشد؛ درعینحال، نظام مدیریت دانشی که بهخوبی طراحی و استقراریافته باشد میتواند فایده و سودآوری پایداری برای سازمانها و حتی افراد به ارمغان آورد. گردآوری دانش ضمنی و تجربیات افراد در کشور ما مورد کمتوجهی بوده و نتیجه آن نادیده گرفتن افکار، به دیدگاهها، تجارب، اندوختههای تجربی و محروم ساختن نسل آینده از میراث ارزشمند دانش سازمانی است. دانش فرماندهان نهتنها در زمان بازنشستگی بهخوبی مستند نمیشود بلکه در حین خدمت نیز این عمل بهخوبی صورت نمیگیرد. بهاینترتیب، هزینههای گزاف آموزش کارکنان به هدر میرود و بستر کسب دانش و تجربیات شکل نمیگیرد. دفاع مقدس گنجینه ارزشمندی از تجارب، بهویژه تجارب نظامی است که به نسل بعد باید منتقل شود.مطالعه ابعاد مختلف دفاع مقدس و بهویژه مطالعهی عملکرد و شیوههای رفتاری سرداران و فرماندهان آن بهعنوان مدیران و ادارهکنندگان دفاع مقدس، میتواند سرمشق و سرلوحه مدیران امروزی قرارگرفته و در تولید دانش مدیریت اسلامی ایرانی مثمر ثمر واقع گردیده و در تحقق مدیریت دانش در کشور راهگشا باشد. |
کلیدواژه ها: |
مدیریت دانش، دفاع مقدس، فرهنگ دفاع مقدس |
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |