بررسی الگوهای قابل اجرای مدیریت دانش در نیروهای مسلح |
کد مقاله : 1218-KNM |
نویسندگان |
سید محسن افخمی * خیابان فاطمی غربی_ نبش خیابان بعثت_ مرکز آموزش، بهداشت، امداد و درمان نزاجا_ آموزشگاه حرفه ای بهداشت |
چکیده مقاله |
با توجه به گذر زمان و پیشرفتهتر شدن مفاهیم و فناوریهای نظامی، ماهیت تهدیدها و نوع جنگها در حال تغییر هستند. در جنگ دانشمحور، تأثیر دانش در موفقیت عملیات و تسریع در دستیابی به اهداف سازمان غیرقابلانکار است. اساسا سیستمهای نبرد آینده مجموعهای یکپارچه از سیستمهای دانشی خواهند بود که بر ویژگی صحیح بودن و کم زحمت بودن خدمات سربازان، فرماندهان و حتی تجهیزات نظامی تأکید دارند.مطالعه و آگاهی از روند پیشرفت مدیریت دانش در ارتشهای کشورهای فرا صنعتی میتواند تجارب و عبرتهای خوبی را برای متولیان مدیریت دانش نظامی در ایران فراهم کند. برای طراحی یک نظام مدیریت دانش و یا ارتقاء سطح آن در یک سازمان، لازم است تا ابتدا شناخت کاملی نسبت به ماهیت و اهمیت دانش و مدیریت دانش در سازمان داشت و با شناخت مؤلفهها و کارکردهای آن و در جهت دستیابی به مزایای راهبردی حاصل از پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان، به بسترها و زمینههای موفقیت آن و نحوه برقراری تعامل و تعادل میان این عوامل، توجه ویژهای مبذول نمود.سازمانهای نظامی به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد همیشه با محیطی با عدم اطمینان بالا مواجه بودهاند. در مورد مدیریت دانش تاکنون 26 مدل از سوی اندیشمندان و مؤسسات مختلف ارائهشده است که بیشتر آنها ازنظر محتوایی، تقریباً مشابه یکدیگرند، اما دارای واژهها و فازهایی با ترتیبات متفاوت میباشند. با توجه به الگوهای مورد بررسی و با توجه به مدل جامع نوناکا و تاکوچی و محدودیتهای سازمانیهای نظامی مدلی بر اساس الگوی نوناکا و تاکوچی پیشنهاد داده شده است. |
کلیدواژه ها |
مدیریت دانش، مدل مدیریت دانش، نیروهای مسلح، سازمان نظامی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |