تبیین نقش فرماندهان کشتی در ایجاد سازمان یادگیرنده و توانمندسازی کارکنان، بر پایه الگوی راهبردی مدیریت دانش |
کد مقاله : 1214-KNM |
نویسندگان: |
علی فکری1، سمیه افتقاری آذر *2 1کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی 2کارشناس ارشد مدیریت تحول |
چکیده مقاله: |
در حرفه دریانوردی توجه به جایگاه و ارزش نیروی انسانی و مدیریت آن همانند سایر سازمانها از اهمیت ویژهای برخوردار است و توانمندسازی کارکنان که گرانبهاترین دارائی یک سازمان بشمار میآیند، درمحیط کشتی، آنجا که امکان جایگزینی نیز محدودیت های خاص خود را در پی دارد، ارزشی به مراتب فراتر از سایر سازمانها کسب نموده است. امروزه بهرهگیری از مدیریت دانش، به عنوان مغز سازمان، میتواند کارکنان را به دانش و اطلاعات مورد نیاز مجهز کرده تا بتوانند وظایف خود را بهدرستی انجام دهند و تصمیمات صحیح تر و سریعتر را اتخاذ نمایند، یا به عبارتی آنها را توانمند سازد. به دلیل اهمیت و نقش تأثیرگذار فرماندهان کشتی در شکلگیری محیط کار و عملکرد کارکنان، در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که فرماندهان چگونه میتوانند با پیادهسازی مدیریت دانش در محیط کشتی، به توانمندسازی کارکنان کمک نموده و در نهایت موجب خلق سازمان یادگیرنده برپایه الگوی مدیریت دانش راهبردی گردند. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر آناست که به منظور خلق یک سازمان یادگیرنده در کشتی، فرمانده میبایست در نقش رهبر بر کارکنان نافذ و مؤثر بوده و نقش خود را در مواردی همچون آموزش کارکنان، توانمندسازی کارکنان، ایجاد خلاقیت و نوآوری و توسعه و اشتراک دانش به خوبی ایفا نماید. همچنین نیاز است فرماندهان توجه ویژهای به دو مقوله مهم نیروی انسانی و مباحث مرتبط با آن و پیادهسازی مدیریت دانش داشته و دانش مدیریتی خود را در این زمینهها ارتقاء دهند. |
کلیدواژه ها: |
فرمانده کشتی، توانمندسازی، سازمان یادگیرنده، مدیریت دانش. |
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |