ضرورت مدیریت دانش در نهاد های فرهنگی
کد مقاله : 1196-KNM (R1)
نویسندگان:
رسول توحیدی راد *
مازندران نوشهر دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره
چکیده مقاله:
افزایش روزافزون اهمیت سرمایه های دانشی و مبدل شدن آنها به منبعی از مزیت رقابتی سازمان ها، لزوم مطالعه عوامل مؤثر بر فرایندهای مدیریت دانش را بیشتر نمایان می سازد. در عصر کنونی ایده ها با مشخصه عدم اطمینان، مدیریت دانش ابزاری مؤثر در بهره گیری ازسرمایه انسانی و پاسخگویی به عدم قطعیت های استراتژیک محسوب می شود. در این راستا، ابتکار عمل های اثربخشی مدیریت دانش، نیازمند فرهنگی هستند که خلق و استفاده از دانش را به میزان تسهیم آن میان افراد ارج نهد. از طرف دیگر، بسیاری از متون برنقش اساسی مدیران و رهبران در شکل دهی فرهنگی مناسبب که تسهیل کننده فرایندهای مدیریت دانش است، تأکید می ورزند. مدیریت دانش مزایای بسیاری برای سازمان ها به همراه دارد که از آن جمله می توان به بهبود کیفیت کار، دراختیار داشتن اطلاعات به روز شده، افزایش کارایی، بهبود اثر بخشی، بهبود تصمیم گیری، افزایش توان پاسخگویی نسبت به نیاز های مشتریان، افزایش توان پاسخ به نیازهای اساسی و توسعه ای کشور و امکان تغییر و تطبیق پذیری سریع اشاره نمود. در همین راستا با توجه به اهمیت دانش در سازمان های فرهنگی، در این مقاله پس از بررسی اجمالی ادبیات نظری مدیریت دانش و بیان اهمیت و ضرورت پیاده سازی این نظام در سازمان فرهنگی، با مدنظر قرار دادن کلیه عناصر تاثیر گذار در موفقیت مدیریت دانش، عوامل زمینه ای به کارگیری مدیریت دانش در سازمان های فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت پیشنهاداتی برای اجرای مدیریت دانش در نهاد های فرهنگی ارائه شده است.
کلیدواژه ها:
مدیریت دانش، سازمان های فرهنگی، سرمایه فکری، دانش آشکار، ابعاد فرهنگی
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سایت همایش