بررسی تاثیر اعتماد سازمانی بر بهبود مدیریت دانش (مطالعه مورد:دانشگاه علوم پزشکی مازندران)
کد مقاله : 1185-KNM
نویسندگان:
زینب خواجوند *1، بهزاد فرخ سرشت2، زهرا خواجوند3
1نوشهر - علی آباد عسگرخان-کوچه شهید ربیع نیا
2استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس
3دانشجو
چکیده مقاله:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر اعتماد سازمانی و مولفه های آن بر مدیریت دانش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی شاغل در دانشگاه با حداقل تحصیلات لیسانس به تعداد 174 نفر بوده که از این میزان بر اساس فرمول کوکران تعداد 117 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های مدیریت دانش تعدیل یافته بهات (2001) با 38 گویه و اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) با 49 گویه می باشد؛ روایی محتوایی ابزار با توجه به استاندارد بودن پرسشنامه های مورد استفاده توسط خبرگان و استاد راهنما و میزان پایایی دو پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (به ترتیب 948/0 و 959/0) تایید شد. یافته های پژوهش نشان داد که اعتماد سازمانی بر مدیریت دانش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاثیر مثبتی داشته و از بین مولفه های اعتماد سازمانی، اعتماد به مدیر بیشترین تاثیر را بر مدیریت دانش دارد. بر اساس یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که مدیران سازمانی با ارتقای زمینه های اعتماد بین کارکنان و مدیران در راستای مدیریت دانش کارکنان و بهبود، خلق، کسب، ثبت، تسهیم و کاربرد دانش در سازمان موفق تر عمل نماید.
کلیدواژه ها:
واژگان کلیدی: اعتماد سازمانی،مدیریت دانش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
سایت همایش