نقش مدیریت دانش در رهبری برنامه درسی مدیران مدارس
کد مقاله : 1182-KNM (R1)
نویسندگان:
مهرزاد باروج کیاکلایی *1، سیما سیمیاری2
1چالوس- خ 17 شهریور - اداره آموزش و پرورش شهرستان چالوس- معاون آموزشی - مهرزاد باروج کیاکلایی- کد پستی 4661939364
2چالوس خ ۱۷ شهریور اداره آموزش پرورش شهرستان چالوس . دبیرخانه اداره (خانم عباسی) برسانند به دست سیما سیمیاری کد پستی ۴۶۶۱۹۳۹۳۶۴
چکیده مقاله:
در نظام سازمانی مدرسه، تضمین موفقیت و اثربخشی برنامه‌های درسی مدرسه از جمله اهداف سازمان‌های آموزشی محسوب می‌شود. نظر به اهمیت رهبری برنامه درسی که از مسئولیت‌های اصلی مدیران مدارس قلمداد می‌شود، این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیریت دانش در رهبری برنامه درسی مدیران مدارس انجام شده است. پژوهش حاضر به‌لحاظ هدف کاربردی و به‌لحاظ روش، مطالعه‌ای کتابخانه‌ای (مروری) است. بنابراین، منابع چاپی و الکترونیکی مختلفی که در ارتباط با موضوع پژوهش در قالب کتاب‌ها، مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها در دسترس پژوهشگران قرار داشتند، مورد مطالعه قرار گرفته و فیش‌برداری شده‌اند. یافته‌های حاصل از تحلیل و استنتاج نظری نشان داد که استقرار مدیریت دانش در مدارس این امکان را برای مدیران مدارس فراهم می‌آورد تا از طریق به‌کارگیری مؤلفه‌های مدیریت دانش (اکتساب دانش، خلق دانش، حفظ دانش، اشتراک دانش و کاربرد دانش) بتوانند به غنی‌سازی دانش برنامه درسی مورد نظر مدرسه کمک کنند و مدیریت یادگیری و عملکرد دانش‌آموزان در مدرسه را به دست گیرند. از این‌رو، اجرای صحیح مدیریت دانش در مدرسه به توسعه رهبری برنامه درسی به عنوان نقش محوری مدیران مدارس منجر می‌شود.
کلیدواژه ها:
مدیریت دانش، رهبری برنامه درسی، مدیران مدارس
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سایت همایش