مدیریت دانش همراه با بهره وری (کارآیی و اثر بخشی) سازمانی |
کد مقاله : 1174-KNM |
نویسندگان: |
جواد حیدری *1، اصغر پاغوش2 1اصفهان-نجف آباد-خ شریعتی- کوی باهنر غربی-پلاک 57 2دانشگاه علوم دریایی نوشهر |
چکیده مقاله: |
مدیریت دانش، رویکرد کلیدی در حل مشکلات تجاری نظیر رقابت پذیری، کاهش سهم بازار، پارادکس بهره وری، اطلاعات اضافی و نیاز برای خلاقیت در مواجهه با شرکت های متعدد است. منطق نیاز به مدیریت دانش، بر پایۀ تغییرات عمده در محیط تجاری است. بنابراین آشنایی با تعاریف و مفاهیم این اصطلاح امری ضروری است. مدیریت دانش یکی از رویکردهای مهم و ارزشمند سازمان های پیشرو محسوب می شود و با استقرار چنین سیستمی، می توان از خروج و زائل شدن دارایی های فکری سازمان جلوگیری کرد. مدیریت دانش، رهیافت نوینی است که از تفکر نظام ملی اطلاعرسانی منتج شده است و براساس یافتههای نوین قرن بیستویکم، آخرین دستاورد بشری در حوزة معماری جامعة دانشمحور میباشد؛ زیرا چنانکه از عنوان "جامعة دانشمحور" برمیآید، در چنین جامعهای، دانش نقش محوری و حیاتی دارد و شهروندان آن بهطور مستمر در حال غنا بخشیدن به دانش خود به منظور رقابتی ماندن در عصر اطلاعات میباشند. امروزه مدیریت دانش سازمانی و فرایندهای آن را به مثابه یک استراتژی استراتژیک به منظور کسب مزیت رقابتی و حفظ بقاء و بهبود عملکرد فردی و سازمانی و بطور کلی تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده در محیط های پویا و به شدت تغییر پذیر می دانند. و سازمان ها در تلاش هستند که نظام ارزیابی عملکرد خود را با مدیریت دانش سازمانی هماهنگ نموده و نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر دانش سازمانی را طراحی و پیاده سازی کنند. |
کلیدواژه ها: |
مدیریت دانش، ماهیت دانش سازمانی، اقتصاد دانشی، مدیریت دانش و بهره وری سازمانی |
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است |