بررسی نقش فراموشی فعال دانش بر چابکی سازمانی و مولفه های آن درکارکنان دانشگاه علوم پزشکی قم
کد مقاله : 1173-KNM
نویسندگان:
محمد رضا محمدبیگی *1، میر علی سید نقوی2، ابوالفضل محمدبیگی3، وجه الله قربانی زاده2
1خیابان سراج خیابان اردیبهشت خیابان عنبرستانی پلاک 4
2دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبایی- تهران، ایران
3دانشکده بهداشت- دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده مقاله:
پژوهش توصیفی حاضر با هدف بررسی نقش فراموشی فعال دانش بر چابکی سازمانی در کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 انجام شد.
روش کار: در یک مطالعه مقطعی تحلیلی، تعداد 124 نفر از کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قم به شیوه نمونه‌گیری تصادفی و مطابق فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها، از دو پرسشنامه استاندارد پرسشنامه چابکی سازمانی ژانگ و پرسشنامه فراموشی فعال دانش محمودوند و همکارانش و یک پرسشنامه محقق ساخته ویژگی های فردی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون های کلوموگرف - اسمیرنوف و شاپیرو، ضریب همبستگی پیرسو، تی مستقل ، آنالیز واریانس و رگرسیون خطی چند متغیره در نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که همه مولفه های 4 گانه چابکی شامل انطباق، انعطاف، شایستگی و پاسخگویی همبستگی مثبت قوی و معنی داری با فراموشی فعال دانش و ابعاد آن دارند (050/0 P <). بر اساس نتایج رگرسیون خطی، به ازای هر یک واحد افزایش، در فراموشی فعال دانش، نمره چابکی سازمانی به مقدار 47/1 واحد افزایش می‌یابد و به ترتیب بیشترین تاثیر فراموشی سازمانی بر ابعادچابکی؛ شایستگی به میزان 938/0،انعطاف به میزان 414/0، انطباق به میزان 322/0 و پاسخگویی به میزان 246/0 در واحد می‌باشد. اما ارتباط معنی داری بین چابکی سازمانی و متغیرهای دموگرافیک دیده نشد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه، نشان می‌دهد فراموشی فعال دانش، پیشگو کننده خوبی برای چابکی سازمانی است و افزایش فراموشی سازمانی منجر به افزایش چابکی سازمانی و تمام مولفه‌های آن می‌گردد. است.
کلیدواژه ها:
فراموشی‌سازمانی،‌مدیریت دانش، یادگیری زدایی،چابکی،
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
سایت همایش