الگوی مدیریت دانش برای تدوین راهبرد در پژوهشکده عالی جنگ
کد مقاله : 1157-KNM (R1)
نویسندگان
علیرضا نریمانی *
تهران میدان پاستور خیابان جنگ دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش
چکیده مقاله
یکی از معضل‌های اساسی در بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات این است که از میزان دانایی و دانش افراد، اطلاع کافی موجود نیست. مدیریت مؤثر دانش با تمرکز بر روی راه حل‌هایی که کل سیستم شامل سازمان، منابع انسانی و فناوری را در بر می‌گیرد، از جمله مهم‌ترین ابزارها برای حل این مشکل محسوب می‌شود. مقاله حاضر جهت بررسی چالش‌ها و موانع موجود در مقوله نظام مدیریت دانش پژوهشکده عالی جنگ ارائه شده است. در این راستا پس از مرور ادبیات موضوع، به تهیه سؤالات پرسشنامه در دو قالب جداگانه اقدام گردید. به‌منظور تهیه سؤالات پرسشنامه اول، مدل نوناکا انتخاب و به هشت قسمت تقسیم شد. سپس برای هر یک از قسمت‌ها، پارامترهایی که ممکن است جهت ارتقای سطح دانشی آن قسمت مهم باشند، تهیه و در نهایت پارامترها و گزینه‌های تعیین شده به‌صورت سؤالات پرسشنامه درآمدند. در ادامه پرسشنامه‌ها بین کارکنان پژوهشکده توزیع و از آنها خواسته شد که تأثیر این سؤالات را در ارتقای سطح دانش مرکز بیان کنند. به‌منظور طراحی و یا انتخاب مدل مناسب جهت تدوین راهبرد دانش در پژوهشکده، مهمترین تحقیقات و مطالعات انجام شده در سطح بین‌المللی در خصوص راهبرد دانش بررسی شده و به‌وسیله پرسشنامه و مصاحبه‌های عمقی، سوابق و ویژگی‌های موضوع در پژوهشکده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که با وجود آشنایی مدیران با اهمیت مدیریت دانش، هنوز در پژوهشکده راهبرد دانش به صورت مدون وجود نداشته و چارچوب ارائه شده توسط زاک، مدل مناسبی جهت تدوین راهبرد دانش در پژوهشکده عالی جنگ می‌باشد.
کلیدواژه ها
دانش، مدیریت دانش، راهبرد مدیریت دانش، راهبرد دانش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر