شناسایی و الویت‌بندی موانع فرایندی پیاده‌سازی مدیریت دانش
کد مقاله : 1154-KNM
نویسندگان
مهدی خیراندیش *1، ناصر عسگری2، رامین مغربی استادکلایه3
1دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری
2استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
3کارشناس ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده مقاله
امروزه دارایی‌های ذهنی و دانش افراد همپایه سایر دارایی‌های فیزیکی و مالی سازمان مهم هستند. سازمان‌هایی که به اهمیت دانش پی پرده‌اند به‌دنبال مدیریت بهینه آن هستند تا در فرایندهای خود به نحوی اثربخش از این سرمایه کلیدی استفاده کنند. در ابن مسیر، شناسایی آسیب‌های اجرای مدیریت دارایی‌های دانشی گامی مهم محسوب می‌شود. هدف از این تحقیق آسیب‌شناسی موانع فرایندی پیاده‌سازی مدیریت دانش در یکی از مراکز علمی نهاجا بوده است که بدین منظور 122 نفر از کارکنان سازمان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته بین آنان توزیع شد. روایی تحقیق بر اساس مراجعه به نظر خبرگان و پایایی آن به کمک ضریب آلفای کرونباخ تایید شد.. این تحقیق از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده تحقیقی کاربردی است. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها به کمک آزمون تی تک‌نمونه‌ای نشان داد که فرآیند مدیریت دانش در جامعه آماری در حوزه‌های چهارگانه خلق، حفظ، انتقال و کاربرد با موانع و آسیب‌هایی مواجه می‌باشد.
کلیدواژه ها
مدیریت دانش، خلق دانش، حفظ دانش، انتقال دانش، کاربرد دانش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی