شناسایی عوامل مؤثر بر بکارگیری استراتژی مدیریت دانش |
کد مقاله : 1146-KNM (R1) |
نویسندگان: |
بهرام پاشا زانوس * چالوس -خ۱۷شهریور- خ فرهنگ -پاساژ قائم- ط دوم -پ۱۳۷ -بیمه آسیا نمایندگی پاشا |
چکیده مقاله: |
امروزه، مدیریت دانش به عنوان یک شاخص مهم و استراتژیک در متون تجارت جهانی تبدیل شده است. جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند که سازمانهای رقابتطلب میتوانند با استفاده از قدرت دانشی خود به برتریهای بلندمدت در عرصه توسعهی اقتصادی دست پیدا کنند، به عبارت دیگر مدیریت کردن دانش به عنوان یک تجارت و سرمایه استراتژیک مشخص-کننده بهرهبرداری صحیح از اطلاعات، منابع دانش موجود و قابل دسترس در محیط تجاری یک شرکت و یا یک سازمان می-باشد. به منظور استفاده بهینه از سرمایه دانشی در سازمانها، شاخهای جدید از مدیریت به نام مدیریت دانش پدید آمده است. به کارگیری این فرآیند ضمن بهبود بخشیدن به فرایندهای دانش، با ایجاد پیوند میان استراتژی مدیریت دانش با استراتژیهای سازمان، منتهی به ارتقاء دانش سازمانی و ارائه راهکار مناسب برای رفع کمبودهای موجود شده و به حفظ مزیت رقابتی سازمان کمک می کند به کارگیری و پیادهسازی موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمانها مستلزم انتخاب صحیح استراتژی مدیریت دانش است. انتخاب راهبرد نامناسب، شکست مدیریت دانش و هزینههای اضافی را دربردارد(کریمی، 1389). پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر(وضعیت ساختار سازمانی، وضعیت فنآوری اطلاعات، وضعیت مدیریت منابع انسانی، وضعیت استراتژی دانش) در بکارگیری استراتژی مدیریت دانش انجام شده است. |
کلیدواژه ها: |
عوامل مؤثر، استراتژی مدیریت دانش |
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |