تاثیر مدیریت دانش بر کسب رفتار سازمانی و عملکرد سازمانی مطالعه موردی(آماد پشتیبانی نیروی دریایی راهبردی)
کد مقاله : 1129-KNM
نویسندگان:
علیرضا محمدی *1، احمد خیری2، زهرا آملی3
1تهران-ستاد نداجا-ف.آمادوپش نداجا
2ف.آمادوپشتیبانی نداجا
3گروه مدیریت رسانه -دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی سمنان
چکیده مقاله:
توجه به دانش یکی از الویت های سازمان‌های امروزی محسوب می‌شود .سازمان‌ها برای دستیابی به این مهم و عملکرد سازمانی بهتر در این زمینه باید به دنبال روش های مختلف ایجاد دانش باشند. جامعه آماری پژوهش در این تحقیق کلیه مدیران آماد پشتیبانی نداجا است که تعداد این مدیران61 نفراست.. در این پژوهش سعی شده است تا ازطریق ارائه یک چارچوب مفهومی نقش مدیریت دانش در رفتار وعملکرد سازمانی در آمادپشتیبانی نیروی دریایی نشان داده شود ،برای این منظور با استفاده از ادبیات پژوهشی موضوع، مدل مفهومی طراحی گردید .سپس به اعتبارسنجی این مدل مفهومی پرداخته می‌شود. در ادامه این مدل مفهومی در آمادپشتیبانی نیروی دریایی موردبررسی قرار می گیرد. جهت سنجش متغیر مدیریت دانش از پرسشنامه تدوین توسط یاشکوه و شکسته‌بند در سال 1391 و جهت سنجش رفتار سازمانی از پرسشنامه لوتاز (2007) و سنجش عملکرد سازمانی از پرسشنامه استاندارد نیکلاس و سردان در سال 2011 استفاده گردید. به‌منظور اطمینان از روایی محتوا، ازنظر اساتید و صاحب‌نظران این حوزه بهره گرفته شد. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد، که برای مؤلفه‌های اقدامات مدیریت منابع انسانی، مدیریت دانش و کل پرسشنامه بالاتر از 7/0 است که نشان‌دهنده پایایی ابزار است.
یافته‌های این پژوهش نشان میدهد که بین انواع دانش مشتری که مشتمل بر دانش درباره مشتری ،دانش از مشتری و دانش برای مشتری است و نیز رفتار و عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و برای کسب رفتار سازمانی و عملکرد سازمانی مدیریت انواع دانش مشتری وعاملی تاثیرگذار است .
کلیدواژه ها:
دانش مشتری ،مدیریت دانش مشتری، رضایت مشتری،عملکرد سازمانی،آمادوپشتیبانی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
سایت همایش