روندهای حاکم برشکل گیری مفهوم مدیریت دانش (نگاهی اجمالی بر پارادیم های موجود در زمینه مدیریت دانش)
کد مقاله : 1125-KNM (R1)
نویسندگان:
مهدی بصیری *
تهران- خیابان پیروزی- ستاد نهاجا - دفتر مطالعات
چکیده مقاله:
با ورود به عصر دانایی محوری دانش به ارزشمند ترین سرمایه سازمان ها تبدیل شده است. پرداختن به زمینه های شکل گیری و توسعه این پدیده مهم می تواند در تبیین دلایل رشد چشم گیر آن یاری رسان باشد. دیدگاه های مختلفی در طی چند دهه گذشته در روند تکامل مفهوم مدیریت دانش حاکم بوده است. مقاله پیش رو از دیدگاه معرفت شناسی به مرور ادبیات موجود در زمینه پارادیم های مدیریت دانش پرداخته و سعی در ارائه دیدگاه های مختلف در زمینه شکل گیری و رشد آن دارد. در بخش اول به تشریح دو گونه معرفت شناسی عینیت گرا و مبتنی بر عمل در مورد دانش پرداخته شده و در ادامه ویژگی های هر دیدگاه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز بر متون مدیریت دانش و ادبیات موضوع نشان می دهد دیدگاه عملکرد گرایی نوین به عنوان یک دیدگاه غالب در پارادایم های مدیریت دانش مطرح می باشد.
کلیدواژه ها:
مدیریت دانش، معرفت شناسی، عینیت گرا، عملگرا.
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
سایت همایش