تأثیر اعتماد به مدیریت و تسهیم دانش بر هویت سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان شعب بانک اقتصاد نوین غرب استان مازندران)
کد مقاله : 1123-KNM
نویسندگان:
مهناز رحمتی کزاز *
چالوس- دانشگاه ازاد
چکیده مقاله:
هدف اصلی این تحقیق تأثیر اعتماد به مدیریت و تسهیم دانش بر هویت سازمانی شعب بانک اقتصاد نوین غرب استان مازندران می باشد. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری از میان 255 نفر از کارکنان شعبه های بانک اقتصاد نوین غرب استان مازندران به کمک جدول مورگان 150 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، سه پرسشنامه سنجش اعتماد به مدیریت، روبرت (2009) با پایایی 0.816 و پرسشنامه تسهیم دانش، چنگ و لی (2001) با پایایی 0.883 و پرسشنامه هویت سازمانی چنی(1983) با پایایی 0.896 بود که روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرم افزار SMART PLS بود. یافته تحقیقی حاکی از این بود که اعتماد به مدیریت و تسهیم دانش بر هویت سازمانی کارکنان شعبه های بانک اقتصاد نوین غرب استان مازندران تأثیر دارند. از بین مولفه های اعتماد به مدیریت (اعتماد شناختی به مدیریت) بر هویت سازمانی کارکنان تأثیر داشت ولی مولفه اعتماد عاطفی به مدیریت بر هویت سازمانی کارکنان تأثیر نداشت. از بین مولفه های تسهیم دانش (تسهیم فرصت یادگیری، تشویق به انگیزه یادگیری) بر هویت سازمانی کارکنان تأثیر داشتند ولی مولفه (تسهیم دانش فردی) بر هویت سازمانی کارکنان تأثیر نداشت.
کلیدواژه ها:
اعتماد به مدیریت، تسهیم دانش، هویت سازمانی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
سایت همایش