رابطه محیط یادگیری حرفه ای و خودکارآمدی باعملکرد شغلی مدیران آموزشی
کد مقاله : 1122-KNM
نویسندگان:
میثم قمی اویل *
چالوس- جنب دانشگاه آزاد - تایپ مهران
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه محیط یادگیری حرفه ای و خودکارآمدی بر عملکرد شغلی مدیران آموزشی دانشگاه های استان مازندران انجام پذیرفت که روش تحقیق آن توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری، شامل مدیران ، معاونین آموزشی ، پژوهشی ودانشجویی دانشگاه های ازاد وغیر انتفاعی که در استان مازندران مشغول به کار بودند.حجم این جامعه 727نفر از مدیران آموزشی زن و مرد بوده که نمونه آماری با استفاده از فرمول آماری و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 296 نفر با استفاده نمونه گیری طبقه ای تخصیص متناسب انتخاب شد. جمع آوری داده‌‌ها از طریق پرسشنامه های محیط یادگیری حرفه ای وخودکارامدی بر اساس 4 عامل از نظریه روانشناختی بندورا و عملکرد شغلی پترسون تنظیم شد.و اعتباریابی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. با استفاده از آمار توصیفی شامل: فراوانی ،درصد،میانگین،انحراف استاندارد و واریانس، و آمار استنباطی، از آزمون t مستقل، محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) که با بکارگیری از نرم افزارspss محاسبه شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌‌ها نشان داد که متغیرهای های آرمان مشترک ، رهبری حمایتی ، یادگیری جمعی ، مربوط به محیط یادگیری حرفه ای وخودکارامدی با عملکرد شغلی رابطه معنی دار دارند. و به طور کلی، در فرضیه اصلی به این نتیجه می رسیم که بین مولفه های محیط یادگیری حرفه ای و خودکارامدی با عملکرد شغلی رابطه معنی داری وجود دارد.
کلیدواژه ها:
خودکارآمدی، ارمان مشترک ، خودکارامدی ، محیط یادگیری حرفه ای ، عملکرد شغلی ، رهبری حمایتی
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سایت همایش