مدیریت دانش و بهره گیری از تجربیات دفاع مقدس و سایر جنگ هابا مدیریت دانش شهید همت
کد مقاله : 1109-KNM
نویسندگان
حمیدرضا مولائی *
سید خندان خیابان شهید کابلی (دبستان ) خیابان حمیدی آموزش و پرورش منطقه 7 -اتاق 202
چکیده مقاله
یکی از وظایف مهم فرماندهان نظامی در اتاق جنگ ،مدیریت دانش و تولید طرح های مختلف عملیاتی و ارزیابی نتایج احتمالی آنها برای انجام یک عملیات است.به منظور انتخاب و یافتن بهترین و مناسب ترین آنها ، در سرانجام و نتیجه یک نبرد ،سرنوشت ساز است.
مطالعه ابعاد مختلف دفاع مقدس و به ویژه مطالعه ی عملکرد و شیوه های رفتاری سرداران و فرماندهان آن می تواند سرلوحه مدیران امروزی قرارگرفته و در تولید دانش مدیریت اسلامی ایرانی مثمر ثمر واقع گردیده ، از این رو، مقاله باهدف شناسایی و بررسی مدیریت دانش شهید محمدابراهیم همت نگاشته شده است.
جامعه آماری به تعداد ده عنوان کتاب تألیف شده و 19 مقاله و طرح پژوهشیِ کار شده در زمینه مدیریت دانش و تجربیات دفاع مقدس را دربر می‌گیرد که بررسی شده است و ویژگی‌های خاص این سبک مدیریت (شهید همت ) از آنها استخراج شده است. داده ها از مطالعه و بررسی کتب، مقالات و دیگر منابع اطلاعاتی موجود پیرامون این شهید، گردآوری و با روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. درنهایت ، الگوی مدیریت منابع انسانی شهید همت در چهار بخش اصول مدیریت منابع انسانی( 7 شاخص ) جذب منابع انسانی ( 4 شاخص)، توسعه منابع انسانی ( 7 شاخص)، نگهداشت منابع انسانی ( 12 شاخص) ارائه گردیده است.
نتایج نشان داد، گروه عوامل انگیزشی ناشی از مسائل اعتقادی و انقلاب اسلامی جزء موثرترین عوامل موفقیت به شمار می رود و اولویت عوامل انگیزشی اعتقادی و انقلابی بیش از عوامل دانش مدیریتی بوده است.
کلیدواژه ها
دفاع مقدس، فرماندهان دفاع مقدس، سیره مدیریتی شهید همت، مدیریت منابع انسانی
وضعیت: پذیرفته شده