بررسی تاثیر ارزش های دانش فرهنگی مصرف کنندگان بر ابعاد مزیت رقابتی پایدار (کیفیت، کارایی ، نوآوری و پاسخگویی به مشتریان) |
کد مقاله : 1095-KNM (R1) |
نویسندگان: |
سمانه حسن زاده *، مرتضی پیری دانشگاه ارومیه |
چکیده مقاله: |
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ارزشهای فرهنگی مصرفکنندگان بر ابعاد مزیت رقابتی پایدار که شامل کیفیت و نوآوری و کارایی و پاسخگویی به مشتریان است، میباشد. در این پژوهش صنعت داخلی پوشاک مدنظر است. جامعه آماری شامل تمامی مصرفکنندگان و خریداران برندهای داخلی پوشاک در شهر تهران میباشند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه به روش احتمالی تصادفی ساده انتخاب شده و پرسشنامه بین خریداران و مصرفکنندگان برندهای داخلی پوشاک در شهر تهران توزیع شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری و با بکارگیری روش واریانس محور حداقل مربعات جزئی (PLS) و با نرم-افزارSmart PLS 3 استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که گشودگی در برابر تغییرات و ارتقای شخصی و تعالی خود از ابعاد ارزشهای فرهنگی تأثیر مثبت و معناداری بر ابعاد مزیت رقابتی پایدار داشته اما تأثیر محافظهکاری بر ابعاد مزیت رقابتی پایدار تائید نمیشود. در مقاله حاضر از ارزشهای فرهنگی بازبینی شده شوارتز که جامع ترین نظریه فرهنگی است استفاده شده است که میتواند نوآوری پژوهش محسوب شود. |
کلیدواژه ها: |
ارزشهای فرهنگی مصرفکنندگان، مزیت رقابتی پایدار،کیفیت، کارایی، نوآوری |
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |