بررسی تأثیر ابعاد ساختار نوین سازمان یادگیرنده بر عملکرد دانش شغلی کارکنان در مراکز آموزشی درمانی ایران |
کد مقاله : 1094-KNM (R1) |
نویسندگان: |
صادق دارابی *1، سید جعفر زنوزی1، رحیم بقایی2 1دانشگاه ارومیه 2دانشگاه علوم پزشکی ارومیه |
چکیده مقاله: |
هدف اصلی این پژوهش ارائه راهکارهایی برای افزایش سطح عملکرد دانش شغلی کارکنان از طریق استقرار ساختار سازمان یادگیرنده میباشد. در این پژوهش جامعه آماری شامل کارکنان اداری و بالینی مراکز آموزشی درمانی کشور ایران، با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه به روش غیراحتمالی خوشهای (با توجه به بیمارستانها و کارکنان در دسترس) انتخاب شده و پرسشنامه بین کارکنان اداری و بالینی مراکز آموزشی و درمانی توزیع شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری و با بکارگیری روش واریانس محور حداقل مربعات جزئی (PLS) و با نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که ابعاد یادگیری مستمر و رهبری بر عملکرد دانش شغلی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارند اما ابعاد گفتگو و تحقیق، یادگیری تیمی، سیستمهای تعبیه شده، توانمندسازی و ارنباط سیستمی با عملکرد دانش شغلی کارکنان تأثیر معنیداری ندارند. در مقاله حاضر از عوامل نوین تبیین کننده ساختار سازمان یادگیرنده که تناسب بیشتری با محیطهای پیچیده دارد استفاده شده است که میتواند نوآوری پژوهش محسوب شود. |
کلیدواژه ها: |
ساختار نوین، سازمان یادگیرنده، عملکرد، دانش شغلی |
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |