به‌کارگیری مدیریت دانش در پیشرفت سطح عملکرد سازمانی
کد مقاله : 1090-KNM
نویسندگان:
سهراب مجدفر *1، محمد زال زر2، داریوش ذوالفقاری3، حسن امینی ماندی محله4
1نوشهر
2mohammadzalzar@yahoo.com
3جانشین معاونت پژوهش دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
4کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)
چکیده مقاله:
هدف اساسی این پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش امروزه با پیچیدگی رقابت، نوآوری به عنوان یکی از مزیت های اصلی برای حیات شرکت‌ها محسوب می شود. ظهور نوآوری دانش نه تنها سازمان ها را قادر می سازد نسبت به رقبا مزیت رقابتی به دست آورند بلکه ابزار سودمندی را برای ارتقای عملکرد سازمانی ارائه می کند. در واقع مدیران و سیاست‌گذاران سازمانی دریافته اندکه نوآوری موفق نوآوری دانش مدار است. ایجاد، توسعه، تبدیل و کاربرد افکار جدید در قالب کالاها و خدمات قابل فروش که موجب موفقیت سازمان‌ها، اعتبار اقتصاد یک ملت و پیشرفت و ترقی یک جامعه می شود. هر سازمانی تلاش می کند از فرصت‌های ارائه شده توسط مدیریت دانش نظیر روش های کسب، همانندسازی و تسهیم اطلاعات در نوآوری استفاده کند. در این مقاله ضمن تشریح مفاهیم نوآوری به موضوع مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی پرداخته و فرآیندها و استراتژی های مدیریت دانش را در زمینه نوآوری بیان شده است. همچنین این تحقیق نشان می دهد که مدیریت دانش و رعایت آن از سوی سازمان‌ها می‌تواند منجر به تأثیر هرکدام از متغیرهای هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی در پیاده‌سازی موفق دیگری در سازمان شود.
کلیدواژه ها:
مدیریت دانش، خلاقیت، نوآوری، هوش سازمانی، اثربخشی سازمانی.
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سایت همایش