ارائه نظریه مقدماتی "فراپارادایم مدیریت فراشناخت دانش"
کد مقاله : 1078-KNM (R2)
نویسندگان
علیرضا عالی پور *1، ابوطالب مطلبی ورکانی1، نیلوفر محمد طاهری2، ساناز مظاهری3
1دانشگاه علوم دریایی
2عضو هیئت علمی دانشگاه دماوند
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه رودهن
چکیده مقاله
مسأله اصلی این پژوهش، پیدایش مفاهیم جدیدی در دانش، یادگیری، نحوه یادگیری و مدیریت دانش بوده که نیاز به رویکرد جدیدی به اصول، مفاهیم، تئوری ها و مدل‌های مدیریت دانش و پیاده سازی موفق آن در سازمان‌های کنونی می باشد. این تحقیق نقدی بر مدیریت دانش کنونی بوده که برای حل مساله و رسیدن به هدف تحقیق، ادبیات مرتبط با مبانی پارادایم، فراپارادایم، شناخت و فراشناخت و همچنین مبانی مدیریت دانش مرور شد. با بررسی دقیق مباحث مطرح شده در رابطه با تئوری‌ها و مدل‌های مدیریت دانش و همچنین مفهوم فناوری نوظهوری بنام فناوری نرم؛ گزاره های لازم از ادبیات و پیشینه تحقیق که تأیید کننده شناخت، فراشناخت و فراپارادایم در مدیریت دانش هستند؛ استخراج گردیدند؛ که با بررسی این مفاهیم و گزارهع های تأییدی 9 گزاره تایید کننده این مفاهیم؛ منجر به ارائه یک نظریه مقدماتی گردید؛ این نظریه با عنوان"فراپارادایم مدیریت فراشناخت دانش" به جای پارادایم مدیریت دانش می باشد.
کلیدواژه ها
شناخت، فراشناخت، پارادایم، فراپارادایم، مدیریت دانش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی