مروری بر روش جامع در جهت مصونسازی کشتیهای نیروی دریایی در طراحی اولیه کشتی |
کد مقاله : 1052-KNM (R1) |
نویسندگان: |
رضا کریمی نژاد *1، کریم اکبری وکیل آبادی2، عباس زارع نژاد2، مجید لطفی1 1ندارم 2هیئت علمی |
چکیده مقاله: |
افزایش هزینهی تهیهی کشتی جنگی در کنار کاهش بودجه دفاعی، منجر به کاهش تعداد کشتیها در اکثر ناوگانهای غربی شده است. یکی از راههای مقابله با این وضعیت این است که در هر دو فرایند طراحی و بررسی گزینههای ویژهی کشتی به خصوص در مراحل اولیه طراحی که بسیار حیاتی است نوآوری داشته باشیم. علاوه بر این، کاهش هزینه اغلب بر جنبههایی مانند مصونیت که اندازهگیریشان دشوار است متمرکز شده است. تکنولوژی کامپیوتری می تواند برای بهرهبرداری از روشهای طراحی اولیه مبتنی بر معماری مورد استفاده قرار گیرد، روشهایی که می تواند نوآوری را هم در جنبههایی که در بالا ذکر شد و هم در مسائلی مانند مصونیت در مراحل ابتدایی فرایند طراحی کشتی مورد توجه قراردهد. در حال حاضر تعدادی ابزار ارزیابی مصونیت وجود دارد. با این حال، بیشترشان قادر به ادغام تمام مولفههای مصونیت(حساسیت، آسیب پذیری و قابلیت بازیابی)نیستند، چون نمیتوانند بین ویژگیهای تشکیل دهندهی مصونیت توازن ایجاد کنند. برخی از این ابزارها مصونیت را از لحاظ کیفی مورد توجه قرار میدهند و لذا از نظر تعیین جزئیات چندان ایده آل محسوب نمیشوند. دیگر ابزارها نیز به مراحل مفصل طراحی میپردازند که در آن اعمال تغییرات به شدت محدود شده است. |
کلیدواژه ها: |
مصونسازی، طراحی کشتی، نوآوری در طراحی، کاهش هزینه طراحی |
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است |