مروری بر مدیریت دانش و نقش کتابخانهها، ابزارها و فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیاده سازی و استقرار آن در سازمانها |
کد مقاله : 1051-KNM (R1) |
نویسندگان: |
قاسم علی احسانیان *1، علی اصغر رضوی2 1بابل - دانشگاه پیام نور بابل 2هیات علمی |
چکیده مقاله: |
چکیده سازمانها برای رسیدن به اهداف خود نیازمند سازماندهی دانش میباشند. هدف این مطالعه معرفی مدیریت دانش و بعضی از مدلهای آن، ضرورت ایجاد کتابخانه و تأثیر ابزار و فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در استقرار و پیاده سازی مدیرت دانش در سازمان میباشد. جمع آوری اطلاعات به شیوه مطالعه کتابخانهای، مرور سوابق و پیشینههای موضوع پژوهش و استخراج اطلاعات لازم از پایگاههای اطلاعاتی انجام گرفته است. یافتهها پس از تطبیق با موضوع و هدف پژوهش به صورت تفصیلی ارائه شد. یافته ها نشان میدهد جهت استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان نیاز به راهکارهای ویژه می باشد. نتیجه گیری: در سازمانها آموزش و تاسیس کانونهای دانشی، فناوریهای روزآمد که دانش را تولید، نگهداری، اشاعه و تبادل کنند لازم میباشد، تا سازمانها از تمام ظرفیتهای دانشی نهان و آشکار موجود، در رسیدن به اهداف خود استفاده کند. در نهایت چهار راهکار استقرار مدیریت دانش در سازمان ارائه شد. 1. آموزش و معرفی فرآیندها، مدلهای مدیریت دانش و ارائه راهکارهای لازم در بکارگیری دانش نهان و آشکار موجود در سازمان با برگزاری دوره های آموزشی. 2. ایجاد کتابخانه به عنوان کانون دانش جهت تهیه، نگهداری، واشاعه دانش درونی و بیرونی سازمان و برقراری ارتباط موثر بین کارکنان و دانش مورد نیاز سازمان 3 . تامین ابزارها و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات جهت کشف، ثبت و استفاده از دانش موجود سازمانی با مطالعه امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در سازمان. 4. پیاده سازی، استقرار و ارزیابی مدیریت دانش مناسب سازمان با برنامه ریزی، رهبری مدیران . |
کلیدواژه ها: |
مدیریت دانش، سازمان، فناوری های اطلاعات و ارتباط، کتابخانه |
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |