ارزش ویژه برند و نقش آن در جذب مشتریان هدف
کد مقاله : 1050-KNM
نویسندگان:
زیبا کاوسی *
چالوس- دانشگاه غیر انتفاعی طبرستان
چکیده مقاله:
شرکت‌ها مطابق ارزش بازار خود دارایی فیزیکی ندارند. این تفاوت را دارایی‌های نامشهود می‌نامند که تا 75% ارزش شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین دارایی‌های نامشهود، برند است که تلاش شده آن را با ارزش ویژه برند ساختارمند نمایند تا قابل اندازه‌گیری و مدیریت شود.ار زش ویژه برنددارای یک ساختار چند بعدی است که شامل جنبه‌های نگرشی و رفتاری است. در مدل ارائه شده ارزش ویژه برند دارای چهار بعد است وفاداری برند، آگاهی برند، تداعی برند و کیفیت ادراک، هر کدام در روش‌های متعددی به یک شرکت ارائه می‌شود. وفاداری به برند می‌تواند تحت تاثیر سه بعد دیگر مدل ایجاد شود.
ارزش ویژه برند خود از سه دارایی شامل آگاهی از برند- وفاداری به برند- تداعی‌کننده‌های برند تشکیل شده است. علت عدم موفقیت بسیاری از برنامه‌های استراتژیک این است که ارزش ویژه برند با جهت‌گیری‌های اصلی سازمان شامل انتخاب بازار، توسعه محصول بخصوص در بخش تداعی کننده‌ها هماهنگ نیست. تحقیق پیش‌رو حاکی از این است که آگاهی از برند در ذهن مصرف‌کننده باعث تداعی مثبت ذهنی از برند و جلب اعتماد مشتری برای خرید مجدد و وفاداری به آن گشته و شخصیت برند را به نام تجاری قوی تبدیل می‌کند.
کلیدواژه ها:
ارزش ویژه برند- شخصیت برند- اعتماد برند- وفاداری برند- آگاهی از برند- برنامه‌ریزی استراتژیک.
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سایت همایش