سازوکارهای اجرایی نمودن مدیریت دانش در آجا (راهبردها، فرایندها و الزامات) |
کد مقاله : 1038-KNM (R2) |
نویسندگان |
مجتبی خزایی *1، حسین ابراهیمی2، دانیال حیدری3، حسین سوری3 1نوشهر-دانشگاه نیروی دریایی ارتش. 2دانشگاه فارابی 3دانشکده فارابی |
چکیده مقاله |
اﻣﺮوزه ﻧﻘﺶ و اﻫﻤﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺑﻴﺶ از ﭘﻴﺶ آﺷﻜﺎر ﺷﺪه است، اﺟﺮای ﻣﻮﻓﻖ آن میتواند ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺴﺰاﻳﻲ در اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﺎراﻳﻲ و اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ سازمانها داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر سازمانها در تلاش هستند تا سازوکارهای مناسب برای اجرایی نمودن مدیریت دانش را شناسایی و به کار بندند. هدف این پژوهش بررسی راهبردها، فرایندها و الزامات اجرایی نمودن مدیریت دانش در آجا است. در این تحقیق با تکیهبر منابع کتابخانهای و روش تحلیلی - توصیفی تلاش شده ابتدا به مفهوم مدیریت دانش، تعریف ارتش و کار ویژههای آنها پرداخته، سپس ضمن بررسی راهبردها، فرایندها و الزامات موجود در اجرای مدیریت دانش به ملاحظات لازم برای اجرایی نمودن هر یک از این شاخصها در آجا پرداخته شود. درنهایت در بررسیهای به عمل آمده، برای اجرایی نمودن مدیریت دانش در آجا، با توجه به کار ویژههای ارتش ، میتوان از راهبردهای «تدوین دانش» و «تبادل فردی دانش»، فرایند هشت(7+1) مرحلهای (شناسایی، ارزیابی و برنامهریزی دانش، کسب دانش، خلق دانش، ذخیرهسازی و سازماندهی دانش، انتشار دانش، بهکارگیری دانش و فراموشی فعال دانش + نظارت و ارزیابی) استفاده نمود و در این راستا باید الزامات عمومی(مربوط بهتمامی سازمانها بدون توجه به کار ویژههای آنها) و اختصاصی(مربوط به سازمان ارتش) در این زمینه مدنظر قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
مدیریت دانش، آجا، راهبردها، فرایندها، الزامات |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |