بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر پیشرفت ارتش جمهوری اسلامی ایران
کد مقاله : 1033-KNM
نویسندگان
محسن صادقی نسب *1، علی طاهری2، فاطمه الله وردی زاده3
1dr.sadqi35@gmail.com
2پزوهشگر خبره
3کارمند ایران خودرو
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر پیشرفت ارتش می باشد. برای تدوین چارچوب نظری پژوهش از دیدگاه‌های مدیریت دانش گیلبرت پروبست، استفان روب و کی رامهارد و استفاده شده است. روش تحقق توصیفی ـ پیمایشی می‌باشد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ فرماندهان و مدیران ستادی مستقر در تهران (3350) می‌باشد که از این تعداد 345 نفر به عنوان حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه گردید. این افراد از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب و به پرسشنامه‌های محقق‌ساخته پاسخ داده‌اند. نتایج با استفاده از آزمون ضریب رگرسیون نشان داد که مدیریت دانش و مولفه‌هایش؛ خلق دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار و کاربرد دانش بر میزان پیشرفت حوزه نظامی تأثیر داشت. نتایج تحلیل رگرسیونی چندمتغیری نشان داد که مولفه‌های مدیریت دانش توانستند 54 درصد از واریانس پیشرفت را تبیین کنند. بیشترین میزان تبیین مدیریت دانش به مولفه ساماندهی دانش مربوط مى‌شود. بنابراین توجه به مدیریت دانش موجبات پیشرفت سازمانی را فراهم می‌کند.
کلیدواژه ها
پیشرفت ، توسعه ، کسب دانش، سازماندهی دانش، کاربرد دانش. ارتش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر