بررسی تاثیر مدیریت دانش در میزان کارآفرینی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای استان مازندران |
کد مقاله : 1022-KNM (R1) |
نویسندگان: |
رسول لقمانپور زرینی *1، معصومه علوی اندراجمی2، مرتضی پورحسن3 1مازندران-ساری-بلوار امام رضا-خیابان امام رضا 3- کوچه فرهنگ 1- پلاک 3 2دانشکده فنی دختران قدسیه ساری 3دانشگاه صنعتی شمال |
چکیده مقاله: |
هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین مدیریت دانش و میزان کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای مازندران بود. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای کمی و از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای مازندران تشکیل می دادند که از بین 5000 دانشجو براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات نمونه ها از دو پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون و پرسشنامه سنجش میزان کارآفرینی اسکاربوروف و زیمور استفاده شد. به منظور تحلیل نتایج از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و روشهای آمار استنباطی شامل آزمون هایهمبستگی پیرسون ، رگرسیون، آزمونt مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک راهه با استفاده از نرم افزارspss استفاده شد. نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و میزان کارآفرینی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد (79/0=r). همچنین بین مولفههای مدیریت دانش (خلق، تسهیم و کاربرد دانش) با میزان کارآفرینی رابطه معناداری وجود دارد که از بین این سه مولفه، کاربرد دانش بیشترین میزان همبستگی را با میزان کارآفرینی داشت. همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد که تنها توجه به کارکرد یک بعد از مدیریت دانش نمیتواند تاثیر زیادی بر روی کارآفرینی داشته باشد و باید همه ابعاد آن را برای تاثیر بیشتر در نظر گرفت. |
کلیدواژه ها: |
مدیریت دانش، کارآفرینی، خلق دانش، تسهیم دانش، کاربرد دانش |
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |