راهکارهای ارتقاء سطح مدیریت دانش در واکنش به بحران‌های دریایی نداجا
کد مقاله : 1021-KNM
نویسندگان
نیما بحرینی بهزادی *1، سیدشهاب‌الدین حجازی2
1نوشهر منازل سازمانی نیروی دریایی
2نوشهر- دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)- معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی
چکیده مقاله
چکیده:
هنگام مواجهه با بحران، سازمان‌ها و افراد، تجارب گوناگونی به‌دست می‌آورند. تجربه اداره‌کردن بحران‌ها و ثبت این تجارب به‌عنوان دانش سبب شده است سازمان‌ها اشتباهات را ببینند و آموزش سازمانی وسیعی را شروع کنند که کسب و تسهیم و رسمی‌سازی دانش را تسهیل می‌کند. با این وجود شاید تصور شود بالاترین اولویت در سازمان‌های نظامی کمینه‌شدن احتمال وقوع بحران است؛ در حالی که رسالت و ماهیت وجودی این‌گونه سازمان‌ها در اصل مواجهه و پاسخ به شرایط بحرانی است. از این روی عالمانه است رویکرد پایه در چنین سازمان‌هایی علاوه ‌بر کمینه‌سازی احتمال وقوع بحران بر ارتقاء توانمندی‌های کاهش اثر و پاسخ کامل به بحران، تاکید ورزد. این مقاله با نگاه به حوزه‌ی واکنش غیرعامل بحران‌های دریایی، یکی از عوامل تاثیرگذار در دستیابی به پاسخ موثر در برابر بحران را اجرای کامل ارکان مدیریت دانش در فرآیندهای واکنش به بحران‌ دانسته و با ارائه گام‌هایی در راستای گسترش پیاده‌سازی مدیریت دانش در‌ واکنش به بحران‌های دریایی نداجا، راهکارهایی برای ارتقاء عملکرد آن پیشنهاد داده است. به ‌این منظور با بررسی کتابخانه‌ای مستندات مرتبط با دو حوزه‌ی مدیریت دانش و مدیریت بحران دریایی و تطبیق و بومی‌سازی آن با شرایط موجود در سطح نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام شده است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: بحران دریایی، مدیریت دانش، واکنش، ارتقاء عملکرد، سازمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر