بررسی نقش مدیریت دانش در بهره وری کارکنان با تاکید بر مدل نوناکاوتاکوچی (مطالعه موردی شرکت رازی) |
کد مقاله : 1018-KNM |
نویسندگان: |
حمیدرضا میلانی نژاد * رسالت |
چکیده مقاله: |
هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش در بهرهوری کارکنان با تاکید بر مدل نوناکاوتاکوچی میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف در دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری دادهها تحقیقی توصیفی و از نوع پیمایشی است.مهمترین سوال این پژوهش این بود که آیا بین شاخص های بهره وری کارکنان و مولفه های مدیریت دانش (اجتماعی شدن، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی) رابطه معنی داری وجود دارد؟ درتحقیق حاضر به علت اینکه کل افراد 50 نفرمیباشند از روش تمام شماری استفاده شده است. روایی پرسشنامه با توجه به اینکه در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد تسنگ جهت SECI و ازپرسشنامه استاندارد بهره وری براساس مدل استاندارد هرسی وگلداسمیت استفاده شده مورد تائید میباشد.برای پایایی پرسشنامه ازآلفای کرونباخ استفاده گردیدوضریب 931/0 حاصل گردید. یافته های این پژوهش عبارتنداز : میان افزایش بهره وری کارکنان ومولفه های فرایند دانش(اجتماعی شدن، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی) رابطه معنادار آماری وجود دارد. از بین مولفههای تعیین شده چهار مولفه کمک، انگیزش، ارزیابی و محیط بیشترین تاثیر را در خصوص پیاده سازی مدیریت دانش به همراه داشته است. از چهار فرایند شناخته شده مدل نوناکو و تاکوچی، بیشترین تاثیر را بیرونیسازی بر بهرهوری کارکنان داشته است و خود این فرایند نیز بیشترین تاثیرش بر روی ارزیابی کارکنان عنوان گردید.بعد از فرایند بیرونی سازی، بیشترین تاثیر در بهره وری کارکنان را فرایند ترکیب به خود اختصاص داده که قابل توجه اینکه باز هم در این فرایند مولفه ارزیابی بیشترین رشد بهرهوری را نشان داده است. |
کلیدواژه ها: |
وضوح، توانایی، ارزیابی، تناسب عوامل محیطی، انگیزش و تمایل کارکنان، اعتبار کارکنان، حمایت سازمانی، درونی شدن، بیرونی شدن، اجتماعی شدن، ترکیب |
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |