رابطه مدیریت دانش و تفکر انتقادی با اثربخشی سازمانی
کد مقاله : 1003-KNM (R1)
نویسندگان:
مصطفی قنبری *1، مریم صحافی2، حمید هزارجریبی3، قدسیه آب‌شناس4
1استان گلستان- گرگان-کوی افسران-افسران 2-نبش کوچه شهید سقایی 7-منزل قنبری. کد پستی 4919817635
2آموزش و پرورش استان گلستان
3سازمان تعاون روستایی آق قلا
4آموزش و پرورش گلستان
چکیده مقاله:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت دانش و تفکر انتقادی با اثربخشی سازمانی آموزش و پرورش کل سیستان و بلوچستان صورت گرفت. نوع پژوهش کاربردی از نظر روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد، جامعه آماری 250 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بود که حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان برابر 152 نفر که به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند، می‌باشد. به منظور تحلیل کمی اطلاعات و همچنین دستیابی دقیق‌تر به اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995)، پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی ریتکس (2003) و پرسشنامه استاندارد خارجی اثربخشی سازمانی پارسونز (1960) که روایی آن توسط پنج تن از استادان مدیریت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سیستان و بلوچستان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر سه پرسشنامه به ترتیب برابر 87/0،86/0 و 83/0=∝ به دست آمد، استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آلفای کرونباخ و پیرسون استفاده شد. با توجه به تجزیه و تحلیل فرضیات می‌توان گفت بین مدیریت دانش و تفکر انتقادی با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 05/0 وجود دارد.
کلیدواژه ها:
مدیریت دانش، تفکر انتقادی، اثربخشی سازمانی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
سایت همایش